| ۶۶۰۸۴۱۶۸ - ۶۶۰۸۴۱۶۹ - ۰۹۱۲۴۳۳۱۲۷۳

خانه » پرستاری در منزل » از عوارض نشستن طولانی مدت روی زمین یا پشت میز چیست؟

از عوارض نشستن طولانی مدت روی زمین یا پشت میز چیست؟

روزانه افراد زیادی زمان کار و فعالیت خود را پشت میز یا روی زمین می نشینند. این زیاد نشستن، عوارض جبران ناپذیری را برای افراد به همراه دارد. بنابراین ما در این مطلب به عوارض نشستن طولانی مدت اشاره می کنیم و راهکارهای جلوگیری از این عوارض را نیز بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

از عوارض نشستن طولانی مدت روی زمین یا پشت میز چیست؟

عوارض نشستن طولانی مدت

خطر برای قلب شما

دانشمندان طی آزمایشی که روی رانندگان حمل و نقل و فروشندگان بلیط یا نگهبانان انجام داده بودند، به این نتیجه رسیدند که با وجود مشابه بودن شیوه زندگی ورژیم غذایی این دو گروه، رانندگان حمل و نقل که اکثر اوقات روز می نشینند، بیشتر از گروه دوم که اکثرا ایستاده کار می کنند، در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

امکان ابتلا به DVT

DVT یا ترومبوز وریدی عمقی یک لخته می باشد که در پای شما به دلیل نشستن طولانی مدت شکل می گیرد. در صورت آزاد شدن لخته و قرارگیری آن در ریه شما، خطر جدی شما را تهدید می کند. این لخته گاهی اوقات با تورم و درد همراه است. با استراحت کوتاه میان نشستن طولانی مدت خود، از شکل گیری این لخته جلوگیری کنید.

کوتاه شدن عمر انسان

از دیگر عوارض نشستن طولانی مدت روی این است که احتمال مردن شما به هر دلیلی، افزایش می یابد! حتی اگر هر روز ورزش کنید و به باشگاه بروید…

هدر دادن ورزش و تمرین های پی در پی

در صورتی که شما کارمند هستید و برای مدت ۷ ساعت یا بیشتر به صورت پیوسته می نشینید، تمام روزهایی را که با سختی در باشگاه ورزش می کنید، هدر می دهید. عوارض نشستن طولانی مدت اصلا خوب نیست و شما باید به تحرک داشته باشید.

از عوارض زیاد نشستن روی زمین همین بس که احتمال ابتلا به دیابت در شما افزایش می یابد زیرا موجب مصرف کمتر کالری بدن شما می شود. پزشکان بر این باورند که از عوارض نشستن روی زمین این است که روش واکنش بدن به انسولین برای سوزاندن شکر و کربوهیدرات تغییر می کند. در صورت پرستاری در منزل از افراد ناتوان، رعایت این نکته ضروری می باشد.

افزایش احتمال ابتلا به دمانس

از دیگر عوارض نشستن زیاد پشت میز این است که مغز شما می تواند مانند یک انسان مبتلا به زوال عقل عمل کند. نشستن زیاد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، کلسترول و فشار خون بالا و دیابت را در افراد افزایش می دهد. با ورزش بیشتر در طول روز می توان خط ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد.

افزایش اضافه وزن انسان

از عوارض زیاد نشستن پشت میز کامپیوتر یا تماشا کردن تلویزیون این است که منجر به چاقی و افزایش وزن شما می شود. حتی با ورزش هر روزه، نمی توان تاثیر این اضافه وزن را کمتر کرد.

بدتر شدن استرس و اضطراب انسان

در صورت انجام فعالیتی طولانی مدت روی زمین یا پشت میز، که موجب مختل شدن خواب شما می شود، اضطراب شما افزایش می یابد. این می تواند موجب تنهایی بیشتر شما و مبتلا شدن به اضطراب اجتماعی در شما گردد.

ایجاد مشکلاتی در پشت و کمر انسان

از عوارض نشستن طولانی مدت می توان به فشار زیاد به ستون فقرات و عضلات گردن اشاره کرد. این فشار حتی از فشار دولا راه رفتن انسان نیز بیشتر است. می توان با تهیه کردن صندلی ارگونومیک که دارای ارتفاع مناسب و استانداری باشد، این فشارها را کاهش دهید. هم چنین می توانید هر نیم ساعت یکبار، به مدت یک تا دودقیقه از صندلی خود بلند شده و راه بروید.

از دست دادن سلامتی انسان

افراد پیر و سالخورده ای که فعالیت نمی کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند و تنها می توانند وظایف روزمره خود مانند رفتن به توالت یا حمام را انجام بدهند. ورزش متوسط و عدم نشستن زیاد، می تواند از پوکی و ضعف استخوان جلوگیری نماید. بنابراین در صورتی که شما پرستاری از سالمند را انجام می دهید، این نکته را برای سالمندان رعایت نمایید.

منجر شدن به حالت واریس

از دیگر عوارض نشستن طولانی مدت این است که باعث جمع شدن خون در پاهای شما شده و فشار زیادی به رگ های شما وارد می کند. در این حالت موجب متورم شدن، برآمدگی یا پیچ خوردن پا می شود. پزشکان به این رگ ها، رگ های واریسی می گویند. همچنین ممکن است دسته های عروق خونی و رگ های عنکبوتی را نیز بتوانید ببینید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

از عوارض زیاد نشستن روی زمین، افزایش ابتلا به سرطان ریه، کولون یا اندومتر می باشد. زنان مسن نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز پیدا می کنند. فعالیت یا ورزش زیاد نخواهد توانست از عوارض زیاد نشستن شما جلوگیری کند. پس مشکل اصلی را با چند راهکار ساده که در زیر اشاره می کنیم، حل کنید.

چگونه حرکت کنیم و از عوارض نشستن طولانی مدت جلوگیری کنیم؟

شما می توانید هر نیم ساعت یا بیشتر یکبار، ایستاده و کمی حرکات کششی انجام دهید و انگشت پای خود را لمس کنید. هم چنین می توانید در اطراف دفتر قدم زده و بخشی از کار خود را به صورت ایستاده پشت میز انجام دهید. بنابراین باید میزی بخرید که قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد یا بتوانید کامپیوتر خود را روی جعبه ای قرار دهید. این ها همگی راهکارهایی است که جلوی اثرات منفی و عوارض نشستن طولانی مدت بدون وقفه را خواهد گرفت و سلامتی شما را تضمین خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

مهم‌ترین فواید خدمات پرستاری در منزل چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *